هر کسب و کاری که داشته باشیم دیر یا زود طوفانهایی سنگین به کارمان وارد خواهد شد. بحران کسب و کار برای یک مدیر یا کارآفرین یک چیز عادیست اما آیا همه میدانند با آن مقابله کنند؟
خیلی از ما بدون داشتن هیچ برنامه و آموزشی برای چنین مواقعی سرگردان و حیران فقط اتفاق های و وقایع را از نظر میگذرانیم بدون نقشه جدیدی برای این چنین مواقعی همان نقشه قدیمی را دست و پا شکسته ادامه می دهیم.
و این ما هستیم که انتخاب می کنیم شبیه آدم هایی باشیم که دنیا روی سرشان خراب شده و سکان کسب و کارشان را رها کرده اند و منتظر موجی از امید نشسته اند یا انتخاب می کنیم یک روزنه امید خودمان به روی کسب و کارمان باز کنیم تا حال خودمان و کسب و کارمان کمی بهتر شود.
فراموش نکنیم این یک انتخاب است ماندن در بحران کسب و کار یا با همین امکانات موجود به سمت رسالت اجتماعی خودمان حرکت کنیم
و هدفمان را در تنگناها گم نکنیم و با شهامت نور وجودمان را دنبال کنیم و بگذاریم وجودمان بدرخشد.
چگونه از هر چالش و بحران کسب و کار موفق بیرون بیاییم؟
هیچ کاسبی با نالیدن راهکاری پیدا نمی کند و هیچ انسانی با قصه خوردن و عالم و آدم را ناسزا گفتن موفق نمی شود. در دوران رکود مهمترین عامل برد مدیریت درست است. مدیریت یعنی اداره کردن منابع خودمان و دیگران به بهترین شکل ممکن
شاید اولین گام برای بهتر کردن حالمان در موقعی که وضع کسب و کارمان بیمار گونه است این باشد که کمی نگرشمان را به موضوع عوض کنیم. یعنی به جای این که مدام به این فکر کنیم که چرا و چطور زمین خوردیم به این فکر کنیم که چطور بلند شیم و به مبارزه ادامه دهیم
باید وضعیت کنونی را قبول کنیم و برای ادامه کسب و کارمان از این چالش سر بلند بیرون بیایم.
به جای اینکه عالم و آدم را مقصر در وضعیت کنونی کسب و کارتان بدانید و مدام به این فکر کنید که چقدر بدشانس هستید به این فکر کنید که چطور می توانید اندازه سهم خودتان بهتر باشید. و بتوانید رسالت و کسب و کارتان را در وضع بد اقتصادی هم بهتر از دیگران اجرا کنید .
بعد از رکود و بحران اقتصادی کسانی مثل الماس می درخشند که رسالت واقعی شان را حتی در شرایط بد اقتصادی هم حفظ کرده باشند. اگر رسالتی برای کسب و کارتان ندارید توصیه میکنم حتما در اولین فرصت یک رسالت و نقشه راه برای مسئولیت اجتماعی خودتان رسم کنید . تا نگرش بهتری نسبت اوضاع الان داشته باشید
» چند نقشه برای میدان مسابقه دارید؟
وقتی مصاحبه ای راجب یکی از مربی های معروف فوتبال میخواندم که می گفت 50 نقشه برای یک بازی فوتبال دارم خیلی برایم جالب بود به خودم گفتم در خیلی از کسب و کار ها در شرایط کنونی گلزن شان مصدوم شده یا دروازه بان اصلی تیم اخراج شده و دروازه بان ذخیره که به بازی آمده مدام گل می خورد ولی خیلی از کسب و کارها همان نقشه قبلی را ادامه میدهند حتی نقشه دومی هم در کار نیست .
واقعا وقت آن نرسیده ما هم چند نقشه بچینیم تا وضعیت به حالت عادی بازگردد. بازارهای جدید را پیدا کنیم که تقاضای موثر و آماده دارند . ممکن است مردم امروز به دنبال کالاهای لوکس نباشند بنابراین تا می توانید هزینه های اضافی را بردارید و آن کالایی که فعلا نیازها و خواسته ها را برآورده می کند ببینیم چه چیزی است و براساس واقعیت روز و خواست مردم گام برداریم
» مشتری های خوب را از دست ندهید
نکته دیگری که در شرایط رکود باید به آن دقت کنیم این است که مشتریان خوب و کلیدی مان را از دست ندهیم. شما سال ها زحمت کشیده اید و یک سری بازار و مشتری به درد بخور برای خودتان فراهم کرده اید در شرایط رکود به هر شکلی که ممکن است سعی کنید ارتباطتان را با این افراد حفظ کنید.
این مشتریان ستون های کسب و کار شما هستند پس به راحتی روانه شان نکنید. زیرا برگرداندن این تیپ مشتریان برایتان گرفتاری های بی شماری ایجاد می کند. پاسخگویی به نیازهای چنین مشتریانی حتی غیر مستقیم بسیار تاثیرگذار است. یعنی اگر آن ها نیازی دارند ومجموعه شما نمی تواند پاسخگوی نیاز آن ها باشد رهایشان نکنید و نیازهایشان را تامین کنید. زیرا همین عامل باعث میشود که ارتباط شما با چنین مشتریانی همچنان حفظ شود..
.
» مشتریان ناراضی را مدیریت کنید
ناملایمتی های بازار ، نوسانات قیمت و مسائل دیگری که باعث می شود مشتری شما ناراضی از در مغازه یا دفتر شما بیرون می رود همگی باعث میشود کسب و کار شما در آینده به مشکل بخورد.
هیچ گاه نگویید مشتریان ناراضی مهم نیستند. خیلی از مسائلی که امروز مهم نیستند در آینده بسیار تاثیرگذار خواهند شد و زمانی که مهم شدند سهم بازارتان را می گیرند. ممکن است امروز متوجه نشوید که اگر این مشتری را از دست میدهید یک عمر خرید را از دست داده اید. از مشتریان ناراضی باید دلجویی کنید و علت شاکی بودن آن را بیابید. تجربه نشان داده است که کسانی که نیازهای مشتریان ناراضی را رفع کرده اند همین مشتریان از ماندگار ترین مشتریان شده اند.
» مدیریت بیشتر هزینه ها:
فیل انسان را گاز نمی گیرد ولی پشه انسان را نیش میزند
در زمان رکود و بحران یک کسب و کار بهترین عملکرد ممکن روی هزینه ها مدیریت صحیح آنهاست از کوچکترین مسائل مثل مصرف برق محل کسب تان گرفته تا مدیریت منابع انسانی . البته منظورم از مدیریت منابع انسانی تعدیل نفرات شما نیست .
برای مثال اگر یک مجموعه ای را مدیریت می کنید که نفر مسئول ثبت سفارش دارید و یک نفر بازاریاب دارید . میتوانید در زمان بحران سهم بازاریابی را دو برابر کنید و ثبت سفارش را برای ساعاتی از روز محدود کنید و در اوقاتی که خودتان هم وقت آزاد تری دارید به مجموعه تان کمک کنید اینطوری هم مشتری هایتان افزایش می یابد هم بیشتر در کنار مجموعه تان هستید تا آن ها را رهبری کنید . تعدیل نیرو را به عنوان گزینه آخر در نظر بگیرید .
برای هزینه های دیگرتان هم همین جور مدیریت کنید از مصارف کوچک کسب و کار تان مثل کاهش مصرف برق،استفاده پشت برگ برای بایگانی تا کاهش هزینه های تبلیغاتی کم بازده .
نکته ای که مهم هست این است که تا جایی می توانید از منابع موجودتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید .
» سهم آموزش را بیشتر کنید
وقتی شرایط بحرانی می شود بر خلاف چیزی که خیلی ها تصور می کنند اولین چیزی که باید کنترل کرد و به کمترین میزان رساند آموزش است ولی این یک اشتباه بزرگ در زمان بحران هست.این کار درست مثل این است که آب وارد کشتی ما شده و ما به جای اینکه جای نشت آب را پیدا کنیم بخواهیم با سطل میزان آب وارده به کشتی را از سطح کشتی خالی کنیم.
آموزش چیزی هست که ما را تا به این مرحله از رشد کسب و کارمان رسانده و حالا در زمان بحران با کم کردن آن کم لطفی بزرگی به کارمان انجام میدهیم.
» زبان بدن حمایتگری داشته باشد
زمانی که مشتری های شما نگران و پریشان هستند به یک حامی احتیاج دارند که در این مواقع کمکشان کند و چقدر عالی می شود در زمان رکود وقت بیشتری با مشتریان ثابت مان بگذرانیم مثلا زمانی که به دفتر ما مراجعه می کنند از پشت میز مدیریت مان بلند شیم به گرمی با دو دستمان (نشانه صمیمیت) دست بدهیم و در کنار او بنشینیم و او را به صرف یه عصرانه دعوت کنیم .
در مورد زبان بدن مقالههای کاملتری در سایت هست که هر کسی که در کسبوکار درگیر است باید آنها را بدانید:
- زبان بدن : حالت هایی که باعث موفقیت شما در کار و زندگی میشو
- بهترین حالت زبان بدن در 9 موقعیت مهم که باعث موفقیت شما میشود
» با یک برند خوشنام بدرخشید
خوشنامی را فراموش نکنید. اگر تمام ابزارها را فراهم کنید و سرمایه گذاری ها را انجام دهید اما در بازار خوشنام نباشید هیچ فایده ای ندارد. در دوره رکود به کسانی مراجعه می شود که خوشنام باشند.
و حرف آخر اینکه
کربن تا فشار های بی حد لایه های اطرافش را تحمل نکند تبدیل به الماس نمی شود این بحران های همان فشار های بی حد و اندازه زمین هستند که به کربن برند شما فشار می آورند . چیزی که مهم هست این است که بعد از بحران ها کربن باقی می مانده اید یا تبدیل به یک الماس گران بها شده اید.
نظرتان را با ما زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید
ما منتظر دیدگاه و نظراتتون هستیم که بتونیم یه هم افزایی خوبی داشته باشیم. نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع بزرگ موفق از افکار مثبت با همدیگر بسازیم.
امیدوارم در تک تک لحظات زندگیتون خدا رو حس کنید و معجزه هاشو تو زندگیتون ببینید و بشین رفیق فابریک خدا مثل ابراهیم خلیل الله.
امیدوارم به ثروت بی نهایتی برسید که نه قبل از شما بوده و نه بعد از شما همچون سلیمان نبی.
در پناه یگانه خالق گیتی ، شاد ، سالم ، تندرست و ثروت مند باشید