مدت زمان مطالعه : 2 دقیقه
اغلب افراد کنترل خوبی روی زمانشان در طی روز ندارند، آنها نمی توانند زمانهای تلف شده را کنترل کنند و روزشان را در واکنش به درخواست های دیگران می گذرانند. آنها عملا بدون داشتن هیچ برنامه مشخصی روز خود را شروع می کنند و منتظر می مانند تا درخواست های دیگران، روز آنها را تعیین کند! به اطرافتان نگاه کنید. آیا این الگو را در اطرافیانتان نمی بینید؟
چگونه زمان تلف شده را کنترل کنیم و به کارهای مهم تر برسیم؟
برای این کار در ابتدا باید تمامی کارهایی که در روز باید انجام دهیم مثل صبحانه، ورزش، قرار ملاقات، مطالعه، رسیدگی به شبکه های اجتماعی و… را روی کاغذ بنویسم. توجه داشته باشید در این لیست باید همه ی کارهای روزانه مان را بنویسیم.
- پروژه های اصلی که الان درگیرش هستید را لیست کنید.
- افرادی که باید با آنها ارتباط برقرار کنید را لیست کنید.
- قرار های ملاقاتی که قرار است داشته باشد را لیست کنید.
- موارد مطالعه ی روزانه ی خود را لیست کنید.
- مکان هایی که باید به آنجا بروید را لیست کنید.
- صفحات مجازی ای که در آنها حضور دارید را لیست کنید.
- فعالیت های فیزیکی مثل ورزش کردن و وعده های غذایی خو را لیست کنید.
هر آنچه که قرار است در روز انجام دهید را لیست کنید. از صفر تا صدش! بعد از لیست کردن تمامی موارد، باید زمانی را برای انجام دادن آن در نظر گرفت.
در اینجا میخواهم به شما نکته ای را گوشزد کنم که تاثیر زیادی در روند روزانه ی شما خواهد داشت.
“نگذارید موضوعات برای شما زمان تعیین کنند، شما برای موضوعات زمان تعیین کنید “
کنترل زمان استفاده از موبایل
اگر میخواهید صفحات مجازی خود را بررسی کنید، شما برای آن زمان تعیین کنید نه اینکه آنها برای شما زمان تعیین کنند. مثلا اگر تا به امروز بی اختیار سه یا چهار ساعت را در صفحات مجازی سپری می کردید از این پس می توانید خودتان به آن زمان بدهید و یک یا دو ساعت را طبق برنامه از آنها استفاده کنید.
کنترل زمان تماس های دریافتی
اگر تا الان در روز تماس هایی داشتید که ساعت ها به طول می انجامید و آنها زمان را برای شما تعیین میکردند، آنها را متوقف کنید. از حالا شما باید کنترل زمان تلف شده را در دست بگیرید و برای موضوعات زمان تعیین کنید.بعد از لیست کردن تمامی کارها و در نظر گرفتن زمان مناسب برای آنها وقت آن رسیده است که کارها را اولویت بندی کنیم.https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/rnzi3/vt/frame
اولویت های چهارگانه برای انجام کارهایتان در نظر بگیرید
به طور کلی تمامی کارهای ما یا مهم هستند (یعنی در دراز مدت در راستای اهداف و ارزشهای ما هستند) و یا اضطراری هستند (یعنی فشار زمانی دارند و باید تا زمان خاصی انجام شوند). بر این اساس تمامی کارهای ما در یکی از چهار دسته ی زیر طبقه بندی میشود:
- اضطراری و مهم
- غیر اضطراری و مهم
- اضطراری و غیر مهم
- غیر اضطراری و غیر مهم
حالا به سادگی میتوانید در لیست خود جلوی هر یک از موضوعات براساس مهم و اضطراری بودن از یک تا چهار شماره بگذا رید.
- کارهای اضطراری و مهم
طبیعی است که کارهایی که شماره ی یک را میگیرند باید در دستور کار قرار بگیرند و وقت بیشتری به آنها باید اختصاص داد مثل تحویل دادن پروژه یا قرارهای ملاقاتی که حتما باید صورت بگیرند.
- کارهای غیر اضطراری و مهم
اما از شماره ی دو هم غافل نشوید، کارهای غیر اضطراری اما مهمی که در طول دراز مدت برای شما نتیجه خواهند داشت مثل ورزش کردن یا برنامه ریزی استراتژیک برای آینده.
- کارهای اضطراری و غیر مهم
شماره ی سه کارهایی هستند می توان به آنها زمان کمتری اختصاص داد ولی باید حتما انجام بگیرند، مثل جلسات کاری روزانه یا مثلا تلفن زدن به یک دوست.
- کارهای غیر اضطراری و غیر مهم
اما شماره ی چهار! شماره ای که تاثیر زیادی در زندگی ما نخواهد داشت و باید به مرور زمان از برنامه ی ما کنار گذاشته شود و یا زمان خیلی کمتری به آن اختصاص دهیم. مثل دور زدن در صفحات اجتماعی و ساعت ها سریال و فیلم دیدن.
ایده آل ترین روش تقسیم الویت های زمان
ایده آل ترین حالت این است که ۴۰ درصد از زمان را برای شماره ی یک، ۳۰ درصد زمان را برای شماره ی دو، ۲۰ درصد زمان را برای شماره ی سه و ۱۰ درصد زمان را برای شماره ی چهار درنظر گرفت. اگر در برنامه تان زمان کم آوردید، می توانید از مورد چهار و سه کم کنید اما هرگز از مورد یک و دو چیزی کم نکنید!
با این روش به سادگی می توانید با دانستن کارهای روزمره ای که شاید تا الان به چشمتان نمی آمد و وقت زیادی را برایشان صرف می کردید به آنها تسلط پیدا کنید و خودتان افسار وقتتان را در دست بگیرید و عملکرد خود را در روز بالا ببرید.این روش را به عادتی برای خود تبدیل کنید تا هر روز بهترین عملکرد خود را داشته باشید.
این مطلب چقدر مفید بود؟