شما میتونید دوباره پول جمع کنید، دوستان جدید پیدا کنید، یک شرکت جدید تاسیس کنید یا شغل دیگری پیدا کنید؛ اما نمی توانید ساعت های امروز را برگردانید.دقایق وقتی بروند دیگر برنمیگردند تصور کنید اگر زمان را میشد خرید چه قدر از مشکلات ما رفع میشد؟ حالا که این شرایط برای ما نیست باید مثل آدم ها موفق قدر آن را بیشتر بدانیم و مهارت های برنامه ریزی و مدیریت زمان را یاد بگیریم.
تقسیم عادلانه زمان در بین انسان های دنیا
زمان تنها منبعی که بین همه انسان ها به صورت عادلانه تقسیم شده است
- بعضی از افراد از همان ابتدای به دنیا آمدن پول بیشتری نسبت دیگران دارند
- بعضی از افراد از زمان به دنیا آمدن یا دوران کودکی روابط مهمی با افراد تاثیرگذار دارند
- بعضی افراد توانایی و اطلاعات درستی دریافت میکنند چون در محیط مناسب تری از دیگران قرار دارند.
اما همه ما در تمام روزهای زندگیمان ۲۴ ساعت داشته ایم و در ادامه هم همینطور خواهد بود. زمان تنها منبع عادلانه بین مردم دنیاست.
چرا ما نتایج متفاوتی از این ۲۴ ساعت مشابه دریافت میکنیم؟
افراد موفق میدانند که زمان مهمترین منبعی است که ما در زندگی داریم. چون کم است؛ چون تجدید پذیر نیست و چون عادلانه تقسیم شده است.
همه به یک میزان از این منبع گرابها دارند و شما نمیتوانید یک بار دیگر بازی را از اول شروع کنید. تنها کاری که از شما بر میآید این است که کیفیت بازی را بالا ببرید!
ممکن است شما بارها تلاش کرده باشید که کارهای روزتان را با برنامه جلو ببرید و همه آن ها را تمام کنید. اما ناگهان ساعت را نگاه میکنید و میبینید زمان شما رو به اتمام است و کلی کار انجام نشده دارید. با خودتان فکر میکنید که چه اشتباهی کردید که به نتیجه خوبی نرسیدید. در این زمان ها صبر کنید و یک نفس عمیق بکشید!موفق ترین مردم دنیا هم مثل شما این لحظات را تجربه کرده اند. آن ها انسان هایی متفاوت از ما نیستند. تنها تفاوت اینجاست که آن ها مهارت های مدیریت زمان را یاد گرفتند. آن ها هم روزی تلاش کردند که بفهمند از چه راهی میتوانند بهره بیشتری از دقایقشان ببرند و بعد از آن به سمت موفقیت قدم برداشتند.یکی از موفق ترین افراد دنیا در زمینه مدیریت زمان، برایان تریسی است که زبان زد عام و خاص می باشد. اگر به دنبال کتاب مدیریت زمان برایان تریسی هستید ما خلاصه ای از نکات این کتاب گرانبها را برای شما عزیزان گرد آوری کرده ایم با کلیک بر روی دکمه زیر می توانید از این کتاب مفید بهره مند شوید.
مقاله زیر را مطالعه بفرمایید
خلاصه مدیریت زمان برایان تریسی
روشهای مدیریت زمان افراد موفق دنیا
پس اگر شما هم آماده اید که از زمانتان بیشترین استفاده را ببرید؛ راه هایی که در ادامه میخوانید روش های برنامه ریزی و مدیریت زمان افراد موفق است.
۱. یک برنامه هرروزه برای صبح های خود بریزید
بعد از مطالعات بسیاری که روی برنامه های روزانه موفقترین افراد دنیا صورت گرفته است به یک نتیجه مشترک در همه آن ها رسیده اند : همه آن ها به مرحله ای از خودشناسی رسیده اند که برای صبح های خود برنامه مشخص دارند.
درست است که جزئیات این برنامه ها با هم متفاوت است اما اغلب آن ها صبح زود از خواب بیدار میشوند، ورزش میکنند، اخبار را چک میکنند، یک صبحانه سالم میخورند و بعد از آن سراغ سختترین کاری که در آن روز دارند میروند. این نوع برنامه ریزی برای مدیریت زمان کنکور بسیار مناسب است تا به نتیجه دلخواه برسیم و موفق شویم.ریچارد برنسون یکی از کارآفرینان و سرمایهگذاران موفق دنیا در جایی نوشته است که : ” داشتن یه برنامه مشخص برای شروع و پایان هرروز به من کمک میکنه روی کارهام متمرکزتر باشم و در روز به اهدافم برسم.”
۲. از هدر رفتن زمان جلوگیری کنید
تونی رابینز در یکی کتاب های خود به خوانندگان توصیه کرده است که: “با زمان جوری رفتار کنید که از پول هایتان مراقبت میکنید؛ زمان منبع تمام شدنی است که باید ذخیره بشود. چطور؟ با جلوگیری از اتلاف وقت.”تونی رابینز توصیه کرده است که زمان های هدر رفته را به زمان های مولد تبدیل کنیم. ما از تبدیل زمان های از دست رفته به زمان های هدفمند استفاده زیادی میبریم. مثلا اگر میخواهید کتابی را تمام کنید ولی وقت ندارید از زمانی که در مطب دکتر منتظر هستید استفاده کنید. یا میتوانید از روش های دیگر کتاب خواندن مثل گوش دادن به کتاب های صوتی در حین رانندگی استفاده کنید.
۳. مهمترین کار هرروز را مشخص کنید
در یک روز ممکن از تعداد زیادی کار برای انجام دادن وجود داشته باشد. اما شما باید کاری را انجام دهید که بیشتر ارزش داشته باشد. به این که چه کارهایی در زندگیتان ارزش بالایی دارند فکر کنید. آیا برای انجام آن ها زمان کافی اختصاص میدهید؟ این مرحله یکی از مهمترین مراحلی است که در مدیریت زمان افراد موفق دیده میشود.وقتی اولویت های زندگیتان را مشخص میکنید انجام بقیه اهداف کوچک به مرحله بعد موکول میشود. برخی از کارها باید از زندگی شما حذف شوند تا یاد بگیرید برای انجام ندادن بعضی از کارها تصمیم بگیرید. باید پذیرفت که گاهی نمیشود هر کاری را انجام داد و باید بین کارها انتخاب کرد.
۴. اهداف واضح تعیین کنید
این که اجازه بدهید کارها مشخص کنند چطور زمانتان میگذرد راحت ترین کار ممکن است اما نتیجه بخش ترین نیست. با این روش قبل از این که متوجه بشوید زمانتان تمام میشود و حس میکنید به هیچ کاری نرسیدید. اما افراد موفق برنامه روزانه شان را بر اساس اهدافی که دارند تعیین میکنند و به آن برنامه پایبند میمانند. از این ترفند خوب می توانید در آموزش مدیریت زمان نوجوانان استفاده کنید.
تصور کلی از کارهای روزانه
مدیریت زمان افراد موفق بر این اساس نیست که هر دقیقه برنامه خاص و مشخص خودش را داشته باشد اما آن ها در ابتدای هرروز یک تصویر کلی از کارهایی که میخواهند انجام دهند در ذهن دارند. این فعالیت ها در راستای اهدافی هستند که برای رسیدن به آن ها انجام یک سری کار نیاز است.اهداف خود را بنویسید و در جایی قرار دهید که هرروز ببینید و تمام تلاشتان را بکنید که به اهداف برسید.
۵. از سر و صدا و حواس پرتی ها دوری کنید
حواس پرتی ها همیشه هستند. آن ها میتواند بهترین برنامه ها را هم خراب کنند. بعضی از این حواس پرتی ها جزئی هستند اما برای رفع برخی از آن ها حتما باید کاری کنید.
مدیریت زمان تسک های ناگهانی
شما باید بتوانید تفاوت بین فعالیت های مهم و غیر مهم را تشخیص دهید و مودبانه و با احترام غیر مهم ها را حذف کنید. به اتفاقات ناگهانی و مهمی که پیش می آیند به سرعت پاسخ بدهید و دوباره ادامه کاری که میکردید را انجام دهید. کلید اصلی موفقیت در مدیریت زمان تشخیص میزان اهمیت کارهایی است که به طور همزمان پیش میآیند.اولین باری که به حذف حواس پرتی های محیط کارتان اقدام کنید متوجه تفاوت عمده ای در بازده کارتان خواهید شد. سعی کنید مواردی که شما را از اهدافتان دور میکنند بشناسید و از آن ها دوری کنید.
۶. هدف ها را به اجزای کوچیکتر تبدیل کنید
همانطور که گفتم نوشتن اهداف واضح برای رسیدن به موفقیت در مدیریت زمان یک امر مهم است. اما به یاد داشته باشد که اهداف با کارهایی که باید در روز انجام دهید تفاوت بزرگی دارند.
تعریف صحیح اهداف
معمولا اهداف چیزهایی هستند که برای دستیابی به آن ها نیاز است یک رشته فعالیت مرتبط به هم را انجام دهید. ممکن است انتخاب هدف شما نیازمند به زمان یک روزه یا حتی یک ساله باشد. به همین دلیل کارهایی که باید برای رسیدن به هدف انجام دهید را بنویسید و پس از آن مشخص کنید در هر روز باید چه کارهایی را انجام دهید.نوشتن اهداف بزرگ که قابلیت اندازه گیری ندارند و مشخص نمیکنند که شما دقیقا چه کاری را باید انجام دهید بعد از مدتی شما را سردرگم خواهد کرد.
۷. چند کار را با هم انجام ندهید
بعضی از افراد فکر میکنند افراد موفق به این خاطر موفق هستند که چند کار را به طور همزمان انجام میدهند. اما برعکس این باور، آن ها یاد گرفته اند که انجام چند کار با هم، هدر دادن وقت است. براساس تحقیقات انجام شده انسان ها برای انجام همزمان چند کار طراحی نشده اند . بهتر است برای نتیجه بخش تر شدن همان یک کاری که انجام میدهید تلاش کنید و پس از اتمام آن به سراغ فعالیت بعدی بروید.
۸. خودتان را تشویق کنید
اگر از کاری که میکنید لذت ببرید نتیجه شما چندین برابر بهتر خواهد شد. پس سعی کنید بعد از اتمام هر کار یک نوع جایزه برای خودتان قرار دهید تا انگیزه شما برای اتمام هر فعالیت بیشتر شود. این تشویق کوچک میتواند خوردن یک شکلات باشد یا یک استراحت ده دقیقه ای بین کار.به یاد داشته باشید که افراد موفق برای رسیدن به هدف موفقیت روزهای متوالی زیادی تلاش کرده اند. حالا نوبت شماست که از هدفتان دست برندارید و برای رسیدن به آن برنامه بریزید و از مهارت های مدیریت زمان افراد موفق استفاده کنید.
یک دیدگاه برای “افراد موفق چگونه زمان را مدیریت می کنند؟”