چطور رشد کسب و کاری آنقدر دقیق و حساب شده میشود که آن کسب و کار تبدیل به یک رهبر در حوزه فعالیتش میشود؟ چطور میشود که کوکاکولا آنقدر رشد میکند که سیاست نوشابه های گازدار را تعیین میکند، Apple تکنولوژی گجت ها و تلفن های همراه را رهبری میکند، Zara مد جدید پوشاک و لباس را تعیین میکند…
این شرکت ها، قبلا یک کسب و کار نوپا بودند. اگر گذشته آنها را بخوانید خواهید دید چطور همانند یک طفل، از بدو تولد شروع به رشد کردند تا به نقطه بلوغ رسیدند که تصمیم های صحیح و بلند مدت میگیرند.
به خوبی میدانید انسان در زندگی مراحل مختلفی را از سر میگذراند؛
تولد و کودکی، هیچ اختیاری بر تصمیم های دنیای اطراف ندارد و فقط باید یادبگیرد و دوام بیاورد. سپس وقتی به سن نوجوانی یا جوانی میرسد، دوران سرکشی اش است و میخواهد ایده ها و باورهای جدید را امتحان کند. دوران آزمون و خطایی که برای او تجربه میسازد.
دوران جوانی دوران مسیریابی و رشد است. اگر از پس این آزمون و خطا ها بربیایید، وارد دوران بلوغ میشود. جایی که امتحانات و آزمون ها را پشت سر گذاشته و الان نوبت به ماندن در مسیر صحیح است تا با قدرت پیشروی کند.
پس از دوران بلوغ، دوران پیری سر میرسد، دوران خرد و راهنمایی، صبر و حوصله…
حال همین موضوع برای کسب و کارها نیز صادق است؛ بنا به تعریف پروفسور فیلیپ کاتلر از بزرگان بازاریابی، هر شرکت یا کسب و کاری می بایست از سه مرحله عبور کند تا شرکت تثبیت شده یا بالغی شود :
- مرحله ی شروع ( استارت آپ)
- مرحله ی رشد
- مرحله ی بلوغ
در مرحله اول یا استارت آپ تنها چیزی که اهمیت بسزایی دارد بقا یا همان زنده ماندن کسب و کار است.
بعلت کمبود منابع در این مرحله، شاید بسیاری از وظایف بر دوش شخص بنیانگذار باشد و این امر تا حدی طبیعی است.
ناگفته نماند که این مرحله تنها مرحله ای ست که بنیانگذار فرصت ایجاد تغییرات حیاطی در ایده های تشکیل دهنده ی کسب و کار را دارد و بهترین فرصت یادگیری از مشتری و بازار است.
مرحله ی رشد شاید دلپذیرترین مرحله به نظر برسد، ولی حقیقت این است که این مرحله بسیار دشوار و چالش برانگیز است. بیشتر کارآفرینان هیچگاه نمی توانند به سلامت از این مرحله عبور کنند زیرا مهارت های دوره ی گذار را نیاموخته اند.
دوره ی گذار بطور ساده به معنای این است که چگونه تشکیلات کوچک و کم هزینه ی یک سازمان را به تشکیلاتی بزرگ تر، حرفه ای تر و همچنان قابل مدیریت تبدیل کنیم.
مرحله ی رشد، مرحله ای نیست که بنیانگذار یا مدیر عامل بخواهد مسئولیت های عملیاتی را نیز بعهده بگیرد.
در این مرحله بنیانگذار باید فاصله ی خود را از کسب و کارش حفظ کرده و توانایی های مدیریتی و رهبری اش را به کار بگیرد. به اصطلاح در این مرحله مدیرعامل یا موسس باید «بر روی کسب و کارش کار کند و نه درون کسب و کارش» واگرنه فشار کاری آنقدر زیاد خواهد شد که شکست حتمی است.
پس ازمرحله ی رشد، نوبت به مرحله ی تثبیت یا همان بلوغ میرسد.
بطور معمول شرکت ها در این مرحله، با کاهش معنادار سطح فروش مواجه میشوند و دیگر خبری از آن نمودار درآمدی روبه بالا نیست. آمار نشان می دهد که اگرچه گردش مالی در این شرکت ها هنوز با ثبات و قابل پیش بینی است ولی چالش اساسی بسیاری از این کسب و کارها رسیدن به سطح موجهی از رشد و سودآوری ست.
هرکارآفرینی دوست دارد که هر ساله شاهد رشد درآمدها باشد و این امر به سادگی میسر نیست.
اهمیت مفهوم 360 درجه گی که زمانی قابل بررسی است که شرکت از مرحله ی دوم عبور کرده و در مرحله ی سوم قرار داشته باشد، دقیقا در همین نقطه حساس مشخص میشود.
پروفسور جفری کار، استاد بازاریابی و کارآفرینی، اعتقاد دارد که کسب و کارهای 360 درجه نیز مانند سایر کسب و کارها ساخته میشوند ولی اشتباه است که بپنداریم ساختن در اینجا مشابه ساختن یک عمارت یا ساختمان است.
او اعتقاد دارد تصور ذهنی کارآفرینان از واژه ی ساختن بسیار مهم است. یک ساختمان را در نظر بگیرید، حال فرض کنید که این ساختمان افراشته شده و آماده ی بهره برداری ست.
در این مثال، طبقه ی اول همواره طبقه ی اول است، نه می توان آنرا حذف کرد و نه جابه جا و به ناچار دیگر طبقات بر روی آن جا خوش می کنند.
داستان ساختن کسب و کار اما بگونه ی دیگری ست، این گونه نیست که کسب و کار بصورت طبقه به طبقه بوجود بیاید. در واقع یک کسب و کار رشدی همانند بدن دارد. همه ی عوامل آن در طول زمان دستخوش تغییر میشوند و از اینرو همواره به مراقبت نیازمندند.
اندرو زاکاراکیس، مدیر هیئت تحقیقات کارآفرینی در دانشکده ی بابسون می گوید: «این درست مانند یک پروسه ی مداوم است و تلاش کارآفرینانی که سعی می کنند همه ی اجزای کسب و کار را دریک بسته بندی منظم و دارای چارچوب مشخص سامان دهند که بیهوده است !»
- اما چاره و راهکار چیست؟
- چطور میتوان کسب و کار را وارد مرحله رشد و سپس بلوغ کرد و آنرا به یک رهبر در حوزه فعالیت تبدیل کرد؟
در ادامه ما توصیه هایی از مشاوران شرکت Milestone Adviser، فرزاد دیباچی موسس کمپانی نوربیاچی، دانیلا یاکابوسکی از موسسین بابِل بار و … را خواهیم خواند.
«بهترین استراتژی جنگ را فرماندهی میتواند تعیین کند که خود یک روزی سرباز بوده»
پس توصیه این کارآفرینان را که خود یک روزی با مشکل رشد کسب و کارشان دست و پنجه نرم کرده اند را دست کم نگیرید و فقط به یکبار خواندن اکتفا نکنید :
درزیر توصیه های مشاوران شرکت “مایلستون ادوایزرز” را به صاحبان و بنیانگداران شرکت های بالغ می بینیم. توصیه هایی که به این شرکت ها کمک می کند بیشتر و بیشتربه مفهوم رشد همه جانبه یا 360 درجه گی نزدیک شوند :
توصیه اول فرصت برای نو آوری را از دست ندهید.
درست است که برای شرکتی در مرحله ی بلوغ، تشخیص فرصت های طلایی کاری سخت بنظر میرسد ولی همچنان نوآوری در ارایه خدمات و یا کالاها میتواند برگ برنده ای برای کسب و کارشما باشد.
توصیه دوم بیشتر و بیشتر به مشتریان تان نزدیک شوید.
تجربه نشان داده است که شرکت ها در دوره ی بلوغ روابط صمیمانه و نزدیک خود را با مشتریان تا حد زیادی از دست میدهند. نزدیک شدن به مشتریان میتواند تفاوت های عمیقی میان شما و سایر رقبا ایجاد کند.
توصیه سوم از رقبایتان غافل نشوید.
بهترین کار این است که هر چه بیشتر از مدل های تجاری شرکت های رقیب آگاهی کسب کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند که در وضعیت های حساس و بحرانی تصمیماتی ویژه و غافل گیر کننده اتخاذ کنید.
یک نمونه این تصمیم های سرنوشت ساز، رقابت شرکت Uber (که نمونه داخلی آن اِسنپ است) با شرکت رقیبش Lfyt در همین چند روز پیش بود. شرکت Uber علارغم اعتصاب های عمومی تاکسیرانی ها به منظور اعلام مخالفتشان با تصمیم جدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بنا بر عدم اجازه ورود مهاجرین به ایالات متحده آمریکا، هم چنان به فعالیتش ادامه داد و با مردم همسو نبود.
این تصمیم باعث شد مردم موجی اعتراض نسبت به شرکت Uber با هشتگ #DeleteUber منتشر کنند و به سمت رقیبش یعنی Lyft بروند که اعلام کرده بود 1,000,000 میلیون دلار به مهاجرین بی پناه کمک خواهد کرد.
توصیه چهارم به سود آوری از چشم انداز دیگری نگاه کنید.
در اینجا باید قدمی به عقب بردارید و کل شرکت تان را از نمایی بالاتر ببینید. شاید باید در قیمت ها تغییر ایجاد کنید، شاید هم لازم باشد هزینه هایتان موثرتر مدیریت شود.
بهره مندی از یک مدیر مالی متخصص دراین بخش همواره راهگشا خواهد بود. سیاست «یک گام به عقب» آنچنان موثر است که گهگاهی با اقداماتی همچون بیرون کشیدن قابل توجه سرمایه از بخشی از کسب و کار و یا ادغام همراه است.
مجله ی Entrepreneurs هر ساله لیستی از 100 شرکت را ارائه می دهد که بیشتر و موثرتر به روند مداوم و رشد هماهنگ تمام اجزا یا همان 360 درجه گی قائل اند.
این مجله در این راستا چهار پارامتر را بعنوان شاخص های 360 درجه گی در نظر میگیرد:
- تاثیرگذاری
- ابداع
- رشد
- رهبری
از میان این 100 شرکت برگزیده، چهار شرکت بعنوان ایده آل ترین نمونه های سال 2016 در هریک از پارامترهای فوق معرفی شده اند که میخواهیم بهترین توصیه موفقیت هرکدام را به شما معرفی از زبان بنیانگذارانش معرفی کنیم :
لوسی پستینز
بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Honest Kitchen تولید کننده ی غذای حیوانات خانگی با کیفیت انسانی
رمز تاثیرگذاری :
«حفظ افزایش درآمد متوسط سالیانه به میزان 30% به مدت 14 سال»
وقتی از او سوال میشود که دلیل اصلی این روند باثبات در رشد کمپانی اش چه بوده است می گوید: «ما سرمایه زیادی را به بازاریابی – هم در سطح فروشگاهی و هم در سطح اجتماعی اختصاص دادیم.»
محصولات Honest Kitchen در 4500 خرده فروشی آمریکا وجود دارد و تنها برند محصولات غذایی برای حیوانات خانگی است که نشان کیفیت غذای انسانی را دارد. آنگونه که خانم پرستین می گوید : «ما وسواس زیادی بر محل و نحوه ی عرضه ی محصولاتمان داریم. صاحبان فروشگاه ها، مدیران و البته فروشندگان باید بخوبی آموزش دیده باشند و به همین دلیل است که محصولات مان در هر فروشگاهی عرضه نمیشود.»
توصیه خانم لوسی پستینز به شما این است : توجه ویژه ای به امر بازاریابی و تبلیغات داشته باشید. حتی اگر مردم شما را می شناسند، باید کاری کنید هنگام خرید نام شما به ذهن شان خطور کند. همیشه باید به خاطر داشته باشند شما را…
فرزاد دیباچی
موسس کمپانی نوریباچی تولید کننده ی سیستم های روشنایی و نورپردازی با تکنولوژی بالا
رمز ابداع :
«خلاقیت های تکنولوژیکی گسترده
باعث شد مشتریان شرکت Noribachi در عرض 8 سال به عدد 20,000 برسد.»
فززاد دیباچی که ایرانی و متولد ایران است، می گوید «دیگر شرکت های تولید لوازم روشنایی محصولات خود را در چین تولید می کنند ولی ما همه چیز را در ایالات متحده تولید می کنیم. ما در آزمایشگاه تولیدی امان از مهندسان مکانیک و برق، صنعت گران حیطه ی روشنایی و البته از مهندسین نرم افزار استفاد می کنیم و این تلفیق باعث شده است که بتوانیم محصولات سفارشی تر و تخصصی تری در راستای نیاز اصلی مشتریان مان تولید کنیم.»
توصیه فرزاد دیباچی به شما این است : اگر میخواهید یک رهبر در دنیای فعالیت حرفه ای تان باشید، باید همیشه پیشرو باشید. توقف در کسب و کار به معنی پسرفت است.
امی جین و دانیلا یاکابوسکی
بنیانگذاران شرکت بابل بار فروشگاه جواهرات و بدلیجات که نمایشگاه هایش را بصورت هفتگی و مطابق با تغییرات روزانه دنیای مد برگزار می کند.
رمز رشد :
«دست یابی به سرمایه ی معادل 35 میلیون دلار
از سال 2011 الی 2016 و تحویل 1500 سفارش روزانه»
وقتی از این دو دوست قدیمی در مورد چگونگی رشد سریع شرکت پرسیده میشود، می گویند: «بعنوان شرکتی که بیشتر بر فروش اینترنتی تکیه دارد، ما سرمایه گذاری ویژه ای را در شناخت و گسترش کانال های ارتباط با مشتریان اختصاص دادیم. برای مثال تجربیات بسیار موفقی در تبلیغات در اینستاگرام داشتیم.»
آنها اذعان می کنند که آنچنان اطلاعات دست اول و کم نظیری از بازار هدف خود دارند که حتی می دانند چرا برخی از مشتریان با وجود اینکه به کالایی علاقه مندند از خریدن آن اجتناب می کنند.
توصیه امی جین و دانیلا یاکابوسکی به شما این است : از کانال های مختلفی به مشتریان مختلف دسترسی داشته باشید. بازار هدف تان را مشخص کنید اما از راه های مختلف برای بازار هدف تان تبلیغ کنید.
آیتکین تنک
موسس و مدیر عامل شرکت جت فورم شرکتی که تدوین و تهیه ی انواع گوناگون فرم های آنلاین را بر عهده دارد.
رمز رهبری:
«رهبری و هدایت یک شرکت در بحران های مالی طی ده سال
که با بیشتر از 2 میلیون کاربر در دنیا توانسته در 5 سال اخیر هر ساله 50% به درآمدش بیافزاید.»
آقای تک اعتقاد دارد که بیشتر مهارت های رهبری اش را مدیون اشتباهاتی است که مرتکب شده. یکی از بزرگترین این اشتباهات مشغول شدن به وظایف روزمره و دم دستی و غافل شدن از اهداف کلی ست. البته او دلیل این اشتباه را تا حدی به رشته اش مرتبط میداند و می گویید «ما مهندسین عاشق جزییات هستیم.»
«اشتباه دیگر من این بود که نمی خواستم همکارانم را ناراحت کنم از اینرو بازخوردها و نظراتم را تلطیف و سپس ابراز می کردم. این امر باعث میشد آنها آنچنان که باید به اشتباهات شان پی نبرند و دوباره آنها را تکرار کنند. این روزها دیگر طفره نمی روم و مستقیم و رک و بی پرده با تمام عوامل گفتگو می کنم.»
توصیه آیتکین تنک به شما این است : به عنوان مدیر موسس و مدیر کسب و کارتان، بیشتر وقت تان را باید صرف تدوین استراتژی ها و چشم انداز کسب و کارتان کنید و وظایف عملیاتی را به کارمندان تان بسپارید و در قبال تحویل آنها جدی باشید.
برای استفاده از سایر محصولات رایگان به کانال تلگرامی ما بیپوندید
ما منتظر دیدگاه و نظراتتون هستیم که بتونیم یه هم افزایی خوبی داشته باشیم. نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع بزرگ موفق از افکار مثبت با همدیگر بسازیم.
امیدوارم در تک تک لحظات زندگیتون خدا رو حس کنید و معجزه هاشو تو زندگیتون ببینید و بشین رفیق فابریک خدا مثل ابراهیم خلیل الله.
امیدوارم به ثروت بی نهایتی برسید که نه قبل از شما بوده و نه بعد از شما همچون سلیمان نبی.
در پناه یگانه خالق گیتی ، شاد ، سالم ، تندرست و ثروت مند باشید