رازهای موفقیت تنها در دست افراد موفق و ثروتمند نیست، بسیاری از ما آنها را میدانیم یا شنیدهایم، اما تعداد کمی از ما هستیم که آنها را در زندگی خود به کار میبریم و به آنها پایبند میمانیم. جف بزوس یکی از افرادی است که علاوه بر اینکه رازهای موفقیت را در زندگیاش اجرا کرده و حتی رازهای خودش را ساخته، ثروتمندترین فرد جهان هم است. طبق آخرین لیستی که فوربس در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، با ثروتی حدود ۱۱۲میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد. اما قطعا او به سادگی به این جایگاه نرسیده است. در این میکرومقاله به رازهای موفقیت او اشاره میکنیم.
جف بزوس یک مولتی میلیاردر و البته یک فرد موفق خودساخته است. او کسبوکارش را از صفر شروع و آن را تبدیل به بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا کرد. داستان موفقیت بزوس از گاراژ خانهاش در سال ۱۹۹۴ شروع شده و تا آمازونی که امروز شاهدش هستیم، ادامه پیدا میکند. سایت آمازون، که از یک کتاب فروشی آنلاین شروع کرد، برای همیشه فضای فروشگاههای اینترنتی بعد از خود را تغییر داد. جف یزوس تصمیم گرفت که به جای یک فروشگاه کتاب آنلاین، یک امپراطوری از تمام کالاها خلق کند.
اگر شما هم به دنبال رازهای موفقیت هستید و میخواهید کسبوکار خودتان را راه بیندازید یا آن را پیشرفت دهید این توصیهها از ثروتمندترین فرد جهان را به یاد بسپارید:
۱. همیشه به فلسفه «روز اول» پایبند باشید
ایده « روز اول» در روزهای اولیه تاسیس آمازون به ذهن جف بزوس رسید. این فلسفه میگوید که تمام کارمندان و اعضای آمازون باید همیشه این ذهنیت را داشته باشند که در اولین روز تاسیس شرکت هستند. در واقع بزوس میگوید دومین روز از تاسیس برابر با سکون است که نتیجه آن انجام امور نامربوط و در نهایت مرگ کسبوکار است. جف باور دارد که یکی از رازهای موفقیت آمازون همین طرز فکر است.ب
این فلسفه باعث میشود که شرکت و کارمندانش دائم به دنبال آیندهنگری و توسعه کارشان باشند و برای رسیدن به خواستههایشان قدمهای جسورانه بردارند.
۲. مشتریمحور باشید
یکی دیگر از رازهای موفقیت در کسبوکار، داشتن دغدغه مشتری و رفع نیازهای اوست. جف بزوس باور دارد که باید روی مشتریان تمرکز کرد، نه روی رقبا. او میگوید: «به جای اینکه به دنبال راههایی برای کنار زدن رقبا یا جلو زدن از آنها باشید، به دنبال راههایی باشید که مشتریانتان را به هیجان میآورد و آنها را راضی میکند. با این کار میتوانید در بازار پیشتاز شوید. بازار خود را بشناسید و بدانید که مشتریان به دنبال چه چیزی هستند. اگر چیزی که میخواهند را به آنها بدهید، آنها باز هم سراغتان میآیند و این روند شما و کسبوکارتان را نجات میدهد.
بزوس در سال ۲۰۱۷ به سهامدارانش نوشت: چیزی که در مورد مشتریان برایم جالب است، این است که آنها به شکل عجیبی همیشه ناراضی هستند. انتظاراتشان هرگز ثابت نیست و دائما افزایش پیدا میکند. در این دنیا نمیتوانی یک شرکت راهاندازی کنی و بعد گوشهای بنشینی و استراحت کنی. مشتریان این اجازه را به شما نمیدهند.
۳. خودتان را ۸۰ ساله تصور کنید
در دنیای پر رقابت امروز، فهمیدن اینکه کدام فرصت برای کسبوکارمان بهتر است و کدام مناسب نیست، کاری سخت و دشوار است. چطور بفهمیم که کدام راه را انتخاب کنیم؟ یکی از رازهای موفقیت جف بزوس هم تشخیص درست این موارد است.
قبل از راهاندازی آمازون، بزوس شغل خوبی در بخش سرمایهگذاری داشت، وقتی ایده فروشگاه آنلاین به ذهنش رسید، متوجه رشد سریع اینترنت شده بود و میدانست که پتانسیل بالایی در آن وجود دارد، اما چطور جرات کرد و شغل ایدهآلش را کنار گذاشت؟ بزوس میگوید: بزرگترین حسرتهای ما معمولا در کارهایی است که انجام ندادهایم و همیشه گوشه ذهنمان با آنها درگیر هستیم. من همیشه خودم را در سن ۸۰سالگی تصور میکنم و از خودم میپرسم آیا از اینکه شانس امتحان نکردن آن را به خودم ندادم پشیمانم؟ اگر پاسخ مثبت بود، حتما آن کار را انجام میدهم. درست مثل آمازون.
۴. بهترین افراد را پیدا کنید
رازهای موفقیت در کسب وکار وابستگی زیادی با افرادی که برای آن کار استخدام میشوند دارد. فلسفه جف بزوس این است که افراد مناسب را سرکار قرار داده و سهمی از شرکت به آنها میدهد تا برای موفقیت شرکت، انگیزه داشته باشند. او در نامهای به سهامدارانش در سال ۲۰۱۷ نوشته بود: «میدانم که موفقیت آمازون تا حد زیادی به استخدام و حفظ کارمندان با انگیزه، بستگی دارد. همه آنها باید فکر کنند که مالک آمازون هستند، پس باید واقعا هم مالک آن باشند.»
همین کار باعث شده تا اشتیاق کارمندان برای موفقیت افزایش چشمگیری پیدا کند. آمازون حتی به کارمندان پیشنهاد کرده که اگر کار در آمازون را دوست ندارند، در صورتی که استعفا دهد، ۵هزار دلار جایزه میگیرند. با این کار تمام کارمندان بیانگیزه را از شرکت جداکرده و در دیدگاه بلندمدت، سود زیادی به شرکت سرریز کرده است.
۵. برای موفق شدن، ریسک کنید و شکست را بپذیرید
یکی از رازهای موفقیت در هر کسبوکاری، نوع نگاه آن به شکست است. جف بزوس معتقد است که با وجو امکان شکست، باید راههای زیادی را امتحان کرد و ریسکهای حساب شده داشت. او میگوید که بدون ریسک کردن هرگز نمیتوانید بفهمید که چه کارهایی مفید و درست و چه کارهایی بینیجه هستند. خودش وقتی آمازون را که یک فروشگاه آنلاین کتاب بود شروع کرد، تنها ۳۰درصد شانس موفقیت برای خودش در نظر گرفت و گفت من آماده تمام شدن کل پولم و شکست کامل بودم و همین موضوع آزادی خوبی برای انجام ریسکهای متلف به من میداد و این یعنی موفقیت بیشتر.
لینک مستقیم دانلود رایگان فایل pdf با حجم 9 مگابایت- 368صفحه
منتظر دیدگاه ها نظرات سازنده شما هستیم